Tuesday 23 August 2011

SESI MENSEPAHKAN DAPUR PART 1: buatlah bentuk bentuk sikit.

assalamualaikum..

dah dekat  seminggu aku macam membz gile tak hengat dunia.hoho.ehh,tapi malam ajelah yg bz nya.sebenarnya aku baru nak start buat biskut untuk raya ni.jadi haruslah sesi mensepahkan dapur malam2 kan.siang2 puasa tahap kerajinan agak kurang.nyahaha.yeayy.tahun ni dapat buat biskut sendiri.sukasuka.  =,=

sebenarnya tahun lepas lagi macam dah angan2 nak buat biskut raya sendiri bila raya kan.since time tuu aku prektikel dekat kedai kek and ada sikit2 basic buat biskut masa prektikel tuu,so rasa macam nak jugak buat sendiri kat rumah.tp masa adalah terhad waktu tuu sebab pagi keluar pegi kerja pukul8.30 balek dah malam kadang pagi plus penat sangat so tahun lepas memang biskut tunjuk jugak.haha.jadi,disebabkan tahun ni aku macam sangat sangat free sebab tak kerja lagi(memang free pon.kahkah),so aku telah merajinkan diri nak buat biskut raya.lagi2 bila abah dok bising2 tanya, "tuu oven dah ada bila nak buat kek ke biskut ke?". haha.

sekarang ni baru ada 3 jenis biskut.arghhh!tak cukup ni.tapi dah taktau nak buat biskut apa dahh.tak cukup dengan file resepi time kolej dulu aku belek nak cari biskut tersedap dan terbahek untuk dibuat,dah 5 kali jugak aku khatam majalah RASA tuu.haha.gigih tak gigih aku wehh.semangat ohh nak buat biskut raya.hiikkk.

tapi kan tapi kan,banyak dugaan jugak lah nak buat biskut raya ni.yela,even aku tau basic,pernah belajar semua tapi bila buat sendiri sorang2 kat rumah,1st time pulak blur jugak aku sekejap.time tuulah aku lupa macam mana rupa adunan dah kembang,lupa tekstur doh macam mana.keras ke lembik.haruu weehh.haha.tapi alhamdulillah menjadi jugak biskut aku.lepastuu ada pulak pengkritik tetap.sapa lagi kalau bukan abah.boleh tengah aku bz gentel2 biskut tuu dia boleh komen "CUBALAH BUAT BENTUK2 SIKIT.BARULAH CANTIK.BARULAH ORANG NAK MAKAN".eiii.geram ni.haha.lepastu aku jawablah(ehh,bukan menjawab ehh.hiii) "LAH,MEMANG CAMNI LAH BENTUK DIA ORANG BELAJAR.TUU TENGOK GAMBAR TUU.SAMA KAN."abah aku tanak kalah woii. "TAKDELAH BUATLAH BENTUK SIKIT,BARU LAWA.INI LEPER JE."(ehh,macam ulang ayat sama je.kehkeh.)ahh.malas aku layan dah.hehe.lantaklah rupa buruk pon janji sedap.nyamnyam.masuk perut jugak.apedehal kan.heee.


ini cornflakes crunchy.


ini chocolate chunk.besar gabak woi aku buat biskut ni.mengembang bagai dipam pam.hiii.mak aku siap gelak2 ohh.takpe2.kita kecikkan dia.


ini bila dah kecik before bake.kecik toet je.ehehe.mari lihat result after bake.


 yes!ini dia.kecik lah sikit dari yg mula2 tuu.seram aku.nak makan pon komfem sepah2 kan besar2.kecik2 sekali ngap aje.hee.


dan ini biskut dahlia PENYEK namanya.huu.baru buat tadi.sadisnya tak jadi macam dalam majalah tuu.lepastu aku add-on sikit tepung.so the result adalah..



better lah dari yg mula2.tp still tak canteklah.ini biskut feveret aku kot.selalu pegi raya rumah orang boleh habes aku ngap tanpa sedar.hihii.lagi 1 feveret aku biskut mazola.alah biskut kacang tuu.esok nak try buat lah.hope menjadi.  *_*



pssttt....abah aku memang suka kritik2 ni.kalau tengok AF ke MENTOR ke,dia dah macam pengkritik jemputan dah kat rumah ni.haha.tapi aku sayang dia woii.sayang mak jugak.hehe.iluvbothyou.muahmuah.

okelah.babai nak ready2 tuk sahor.tapi mata mengantuk sudeh.hukk.




cakapcakap : lagu raya dah pasang dekat radio,tv semua.mood raya makin hampir.  *_*









♥ terima kasih kerana sudi baca ♥


0 kawan curah isi haty:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...